pondělí 2. července 2007

Základy

Hned jak stavební povolení nabylo právní moci, vrhl jsem se do stavění. Stromy na zahradě jsem vykácel, ale nechal jsem z každého kousek kmene, aby to bagrem mohl vyrvat. To stejné postihlo dva lískové keře v místě vjezdu na pozemek.
Na čtvrtek a pátek jsem objednal bagr (CAT428) a tatru na odvoz zeminy. První den vytrhal stromy a připravil si místo. Druhý den jsem od rána lítal s pás
mem, provázkem, kladívkem a latěmi a dělal jsem lavičky a pískem vysypával čáry na zemi. Lepší než písek je třeba vápno, ale já žádné neměl. Odpoledne se začalo s výkopem základových pásů. Zemina je tady jílovitá a stěny základů perfektně držely tvar. Měl jsem strach, že po dešti se to sesune dolů, jak mne někteří stašili, ale ani se to nepohnulo a to do toho napršelo několikrát. Soused se maličko zajímá o archeologii (dřív jsem to nevěděl) a prý při kopání můžeme narazit na pepelnicové hroby. Bagrista se ale nějak netrefil nebo mám základy na špatném místě, zkrátka nic až na pár balvanů jem nenašel.

První den

Druhý den

Po vybagrování jsem si nechal dovézt z nejbližšího lomu (asi 15km) kamení. Chtěl jsem něco kolem 10 až 20cm, ale šofér to nějak popletl a dovezl celou tatru frakce 11-22mm. Do betonu se to bude hodit, tak jsem si to nechal a jeli jsme znovu, tentokrát oba. V lomu se ukázalo, že největší frakce je 64mm a pak jen netříděný kámen po odstřelu, což je všechno mezi 5 a 100cm. Překvapila mne i cena, tak jsem nechal naložit 12tun a jelo se. Nakonec se ukázalo, že kolem metru byly jen 3 balvany, zbytek se dal použít bez rozbíjení. Při objednávání betonu z betonárky jsem zjistil, že mix dosáhne max. asi 3m, což nebylo moc, protože k základům se dalo přijet jen z jedné strany (ze silnice vycovat ten kopeček na začátku zahrady). Právě příjezd se ukázal jako největší problém, protože jílovitá zemina po namoknutí pěkně klouže a svah je sjízdný možná tankem. Naštěstí na podzim 2005 bylo u nás docela sucho a pršelo jen minimálně. Sehnal jsem plechvé koryto, asi 3m dlouhé a tím jsem zvětšil dosah mixu. Nakonec se do základů vešly dva mixy, asi 10 kubíků betonu B15. Protože beton není voda, nerozlil se perfektně a musel jsem zbytek dobetonovávat ručně v míchačce. Koupil jsem ztracené bednění (Z.B.) šířky 40cm pro základ pod vnější nosné zdi a 30cm pod nosné příčky. Nejdřív jsem dobetonoval základy do roviny a na to teprve skládal ztracené bednění a vylíval betonem.
Jak jsem psal, zahrada je svažitá a ani základy se nepovedlo vybagrovat naprosto do roviny. Základové pásy sice byly všude přibližně 80 až 100cm hlu
bobé, ale celé dno nebylo v rovině. Beton v základových pásech (šířka 60cm) tedy tvoří z horní strany jakési schody s výškou 25cm (výška Z.B.). Proto je Z.B. někde dva šáry a někde pět.
Úplně nahoru jsem naskládal jeden šár Z.B. šířky 20c
m, s tím, že dovnitř se vylije podkladní beton.
To už ale byl začátek léta 2006.

Téměř hotové základové pásy

Žádné komentáře: