středa 4. července 2007

Úvahy nad vytápěním, apod.

Ještě před zadáním projektu jsme se s manželkou rozhodli pro vytápění peletkama, popř. štěpkou. Topení peletkama bylo tehdy u nás v plenkách, ale věděl jsem že v zahraničí to funguje a u nás to bude podobné, jen s určitým zpožděním. Vytápění uhlím nechceme a plyn v našem městečku končí asi 200 metrů od stavby a navíc nikdo neví jak to bude s cenou plynu za 10 nebo 20 let. Jisté je že cena půjde jen nahoru. První co jsem udělal bylo, že jsem chtěl znát tepelné ztráty domu. Vzal jsem výkres a šel za šéfem jedné malé místní topenářské firmy. Slíbil mi že mi to spočítá. Výsledek byl klasický: 24kW. Tomu jsem nevěřil ani náhodou, tak jsem mu poděkoval a zabral se sám do výpočtů. Ať jsem počítal jak počítal, vycházelo mi max. 14kW, ale spíš míň. Nejsem ale odborník v oboru, takže nevím, zda se na svoje výpočty mohu spolehnout. Budu muset vzít peněženku a navštívit nějakého projektanta a nechat si to oficiálně spočítat, abych mohl v klidu spát. Všechny kotle na peletky mají alespoň základní regulaci, ale postupem času nabývám dojmu, že nejlepší bude pořídit akumulační nádrž a nechat kotel jet na plný výkon. V tom případě by nejspíš 24kW kotel nevadil. Na opačné straně topného systému budou klasické radiátory, jen v koupelně podlahovka. Pořád by to ještě šlo změnit na podlahovku v celém bytě, ale manželka tomu až tak nevěří. Možná by šlo navštívit někoho, kdo má podlahovku v celém domě a pak by se vidělo.
Jako zdroj TUV počítám s klasickým bojlerem. V zimě bude vodu ohřívat kotel, v létě elektrické topné těleso.
Uvažuji i nad solárem. Buď k přitápění v zimě nebo k ohřívání vody. Spíš ale druhá možnost, protože v léte, kdy nejvíc svítí se netopí, ale teplá voda je potřeba celý rok. Leda by se úplně změnil systém, třeba nemít akumulační nádrž (AN) a bojler, ale jen AN, tu ohřívat v létě solárem a TUV ohřívat průtočně, popř. plovoucím bojlerem. Nejspíš to spojím s výpočtem tepelných ztrát a navštívím nějakou "chytrou hlavu". Sám to asi nerozlousknu.
Vodu chci tahat po domě v PEX
(ALUPEX) trubkách. Připadá mi to mnohem jednodušší a flexibilnější než Cu nebo PP trubky, o ocelových ani nemluvím.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Systém budeme mít téměř totožný. Akumulační nádrž 750 l + elektrokotel - vypadá to na 15kW Rejnok od Prothermu. Z nádrže se bude odebírat z horní části horká voda do radiátorů v patře a z nižšího místa chladnější voda do podlahovky v přízemí (+ bude samozřejmě regulace). Těch 14 kW je určitě reálných pokud se jedná o nový kvalitně postavený a rozumně zateplený dům.